زنان سرپرست خانوار چقدر «گیل بانو» را می شناسند؟
کد خبر: 3873446
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳

زنان سرپرست خانوار چقدر «گیل بانو» را می شناسند؟

گروه اجتماعی - مرکز «گیل بانو» در دل یکی از بوستان های شهر رشت علاوه بر فضای فرهنگی حیات اجتماعی و اقتصادی بانوان را رقم می زند.

سایت یونسکو در بولتنی ویژه با عنوان «نواهای شهر» نگاهی به طرح ها و ایده های ابتکاری، جذاب و جالب توجه شبکه شهرهای خلاق افکنده و از پروژه مشارکتی «گیل بانو» که سال گذشته در رشت، شهر خلاق خوراک آغاز به کار کرده، هم در این گزارش نام برده است.

گلناز نظامی، مدیر مرکز «گیل بانو» در گفت وگو با ایکنا از گیلان، پروژه مذکور را نتیجه سال ها فعالیت تخصصی موسسه خیریه ایزددوستان شمال در حوزه اشتغال خانگی تولیدمحور زنان سرپرست خانوار دانست و اظهار کرد: طرح اولیه پروژه گیل بانو از سوی سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری رشت به موسسه ایزددوستان شمال پیشنهاد شد.

وی برگزاری جشنواره و فستیوال تولیدات خانگی، دوشنبه بازار با محوریت فروش صنایع دستی و غذاهای محلی بانوان و آموزش و مهارت آموزی زنان سرپرست خانوار را از جمله سوابق موسسه خیریه مذکور دانست و افزود: این پروژه با همکاری اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان از بهمن ماه سال 97 آغاز به کار کرد. البته در وهله نخست قرار بود به عنوان گروه برخوردار از دانش فنی در حوزه اشتغال خانگی و تولیدی زنان این کار را انجام دهیم، اما با توجه به تنگناهای مالی و عدم تخصیص بودجه مناسب جهت تامین فضا و ساختمان از خیرین جهت کمک نیکوکاری به راه اندازی مرکز گیل بانو استفاده کردیم.

مدیر مرکز «گیل بانو»، با اشاره به تجهیز، آموزش و راه اندازی پروژه گیل بانو از سوی موسسه خیریه مردم نهاد ایزددوستان شمال، گفت: ساختار این پروژه مبتنی بر کارآفرینی اجتماعی جهت حفظ کرامت و ایجاد فرصت تجارت عادلانه بوده و در حال حاضر یک سال از حیات آن می گذرد و با قوت توسط خود زنان سرپرست خانوار اداره می شود.

مدیر موسسه خیریه ایزددوستان، پروژه گیل بانو را یک کارآفرینی از جنس هنر دانست و یادآور شد: در این کارآفرینی هیچگونه مبلغی به عنوان کارگزاری و اجاره از تولیدکنندگان سرپرست خانوار دریافت نخواهد شد.

بانوان همواره نقش مهمی در اقتصاد خانواده دارند

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 80 تولیدکننده سرپرست خانوار در مجموعه گیل بانو فعال هستند، خاطرنشان کرد: همچنین حدود 50 تولیدکننده در نوبت ورود به مرکز هستند و هیچ محدودیتی برای ورود زنان سرپرست خانوار وجود ندارد.

نظامی ادامه داد: طی فراخوان های عمومی در فضای مجازی و خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی لازم جهت فعالیت در مجموعه گیل بانو صورت گرفته و کلیه زنان سرپرست خانوار می توانند از فرصت گیل بانو برای توانمندسازی خود استفاده کنند.

مدیر مرکز «گیل بانو» از تعاونی ها و موسسات اشتغال خانگی در حوزه زنان سرپرست خانوار خواست با پروژه گیل بانو همکاری کنند و گفت: بانوان همواره نقش مهمی در اقتصاد خانواده داشته اند و لذا گیل بانو به زنانی که به هر دلیل سرپرستی خانواده خود را بر عهده دارند این امکان را می دهد از دسترنج خود بهره ببرند و تجربه کسب کنند.

وی با بیان اینکه پروژه گیل بانو در دو بخش اجرا شده است، عنوان کرد: مرکز گیل بانو یک ساختمان دو طبقه است که طبقه اول محل عرضه محصولات غذایی تولیدی زنان سرپرست خانوار در قالب کافه بوده و محیطی مناسب برای حضور خانواده ها و برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری و برپایی کارگاه های آموزشی و مهارتی است.

مدیر یک موسسه خیریه، طبقه دوم را محل خرید و فروش تولیدات صنایع دستی زنان سرپرست خانوار دانست و بیان کرد: همه بانوان تولیدگر در مرکز گیل بانو یک کد تولید دارند و مبلغ حاصل از فروش محصولات غذایی یا تولیدات صنایع دستی مستقیما به حساب خودشان واریز می شود.

حذف صد درصدی دلالی در فروش محصولات

وی با بیان اینکه قرار گرفتن مرکز گیل بانو در دل یکی از بوستان های شهر رشت علاوه بر فضای فرهنگی حیات اجتماعی و اقتصادی بانوان را رقم می زند، اضافه کرد: طبقه اول شامل عرضه مواد غذایی محلی و خاص گیلان همچون انواع شیرینی ها و ترشیجات و طبقه دوم شامل صنایع دستی بومی اعم از حصیر، بافتنی و تابلوی نقاشی، رشتی دوزی و... است.

نظامی حذف صد درصدی دلالی را مهمترین ویژگی کارآفرینی در مرکز گیل بانو دانست و یادآور شد: زنان سرپرست خانوار در این مرکز به نفع خودشان کار می کنند و از درآمدشان خوشحال هستند.

مدیر مرکز «گیل بانو»، برگزاری دوشنبه بازار را یکی از تجربه های خوب موسسه ایزددوستان شمال دانست و اظهار کرد: دانش فنی اجرای پروژه گیل بانو را از طرح دوشنبه بازار که اقتباسی از بازارهای محلی گیلان است گرفتیم و لذا گیل بانو در نوع خودش نمونه است، زیرا کارآفرینی اجتماعی برای زنان سرپرست خانوار را مد نظر قرار داده است.

وی با بیان اینکه فروش محصولات مرکز گیل بانو برای همه اقشار جامعه است، تاکید کرد: بانوان سرپرست خانوار می توانند با حضور در مرکز گیل بانو روی پای خودشان بایستند و کسب سود کنند.

انتهای پیام
captcha